Чи знайома Вам ситуація, коли великий колектив, громадська організація чи творча група заходять у глухий кут через різні погляди його членів на проблему/задачу та способи її вирішення?
Причина у тому, що будь-яка велика група людей складається з менших груп, які мислять і діють інакше, та мають різні мотиви у спільній діяльності. Нерідко, навіть у чітко структурованих організаціях, керівники/лідери компанії чи їх підрозділів не мають достатнього впливу на цей «колективний розум». А у громадських організаціях та творчих колективах, що створюються на засадах добровільності, жорсткі методи керівництва та прийняття рішень взагалі неможливі та неприйнятні.
-
Що може врятувати колектив від розколу?
-
Підвищити його ефективність?
-
Як лідеру/керівнику зрозуміти мотиви різних груп та «примирити» усіх?
-
Як при різних поглядах виробити спільне рішення, яке б задовольнило усіх?
-
Як уникнути лобіювання інтересів окремою групою у колективі?
На усі ці запитання дає відповіді фасилітація – ефективний психологічний метод колективного розв’язання проблем групи.
Під керівництвом фасилітатора (ведучого, головуючого) відбувається обговорення складної проблеми у групі. Спеціальні знання та методика дозволяють спеціалісту за короткий термін (протягом кількох годин) виконати усі заплановані дії із максимальним залученням учасників процесу. Це дозволить виявити свідомі та несвідомі мотиви, побоювання та очікування усіх груп учасників та виробити оптимальне для всього колективу рішення. Фасилітатором не може бути лідер групи (чи його представник), щоб через впливовість та лобіювання окремих інтересів не спотворити об’єктивний результат обговорення. Фасилітатор не є особою, зацікавленою у якомусь конкретному рішенні (яке, наприклад, лобіює керівництво компанії). Це принципово відрізняє його від звичайного модератора подібних обговорень. Фасилітатор не бере участі в обговоренні, але несе відповідальність за якісне виконання завдання учасниками. Результатом роботи колектива з фасилітатором є випрацювання спільних добровільних рішень, які найбільше враховують сподівання/очікування групи. Протягом 48 годин після обговорення, фасилітатор готує для замовника детальний звіт, який містить результати обговорення, що виробила група, а також висновки, коментарі та рекомендації фахівця, зроблені згідно методики. Отримавши звіт, замовник (керівник\лідер), зможе зрозуміти приховані причини конфлікту, неефективності або опору колективу, виробити шляхи його подолання та внести в управління необхідні корективи, щоб досягнути найкращого результату.