Блог

Як часто ви чуєте критику в свій бік? Зачіпає? Як часто ви чуєте справедливу критику, а найголовніше – як реагуєте на неї?

Моя подруга працювала дизайнером в місцевій рекламній агенції, зараз вона працює в Києві, має власну агенцію. В той час вона створювала макети та всю графічну продукцію для усіх проектів агенції. Якось на загальній нараді, керівник відділу маркетингу, переглядаючи варіанти візуальної реклами по одному з проектів сказала: а у вас точно є диплом?

Уявляєте почуття моєї подруги в цей момент. До кінця наради вона ледь досиділа. Від нервового перенапруження калатало серце і німіли руки. Вдома неприємні відчуття її не відпускали, в голову лізли думки про звільнення, хоча ця робота їй дуже подобалась. До ранку вона ледь дочекалась і прийшовши на роботу, вбігла в кабінет керівника з питанням “чому?“. Виявилось, що керівник уявлення не мала, що її мимоволі кинута фраза на нараді, могла так зачепити. Зрештою, цими словами вона хотіла сказати зовсім інше, що роботу варто допрацювати, бо ця сира, наче у першокурсника, і вона знає , що дизайнер (моя подруга) може значно краще.

Отже мова йде про зворотній інформаційний зв’язок, необхідний, щоб скерувати зусилля у потрібне русло. В будь-якій компанії/підприємстві/організації кожен працівник є важливим гвинтиком в системі, відповідно зворотній зв’язок забезпечує адекватне функціонування організації. Обмін інформацією та обговорення її дозволяє людям зрозуміти чи все добре, як просувається робота і що потрібно допрацювати. Без адекватного зворотнього зв’язку усі проблеми з часом будуть тільки загострюватись і накопичуватись.

Звісно критика потрібна, але важлива її подача. Критика один із найпотужніших інструментів зворотнього зв’язку за умови правильного формату, в коректній формі. А коли після озвучення зауважень йде мотивація, ця критика набуває ефективної форми.

Варто уникати руйнівної критики та зауважень на кшталт: ”ви все зіпсували”, ”і так не перепрацьовуєтесь”, “це ваша провина”. Такі узагальнюючі фрази вбивають будь-яку мотивацію і не показують рішень ситуації. Така критика є першопричиною виникнення конфліктних ситуацій на роботі. Зрозуміло, що ті кого так критикують, перестають співпрацювати, виявляють ворожість та обережність.

Правильна критика може бути одним із найпотужніших мотиваційних інструментів.

Що важливо в таких форматах спілкування:

-чітко формулювати проблему;

-показувати шляхи можливих рішень;

-бути чуйним, включати емпатію.

Найважливіше не критикувати публічно.

Що ж робити якщо критикують вас. Деструктивно чи безпідставно.

Вище я вже писала про зворотній зв’язок.

Не бійтесь розмовляти, з’ясовувати деталі та причини. Сприймайте, спробуйте сприймати критику не як особистий випад, а як цінну інформацію, що допоможе краще впоратись із завдання. Ставтесь до критики не як до конфронтації, а як до можливості попрацювати разом над проблемою.

До речі, ці поради цілком можна використовувати і у сімейних взаєминах. Часто конфлікти в подружжі відбуваються через узагальненні неконструктивні випади – фрази. Така ж історія у взаєминах батьки – діти. Мотивація – ось найважливіший і найефективніший важіль.

Тож не бійтесь критики, нехай вона вам допомагає вдосконалюватись. І гарних вам результатів.

 

Ірина Лєбєдєва